گرجیان ایران در تاریخ

گرجیان ایران قومی سخت کوش و سازنده (از تبار الله وردیخان گرجی که سازنده سی وسه پل اصفهان می باشد)

گرجیان ایران در تاریخ

گرجیان ایران قومی سخت کوش و سازنده (از تبار الله وردیخان گرجی که سازنده سی وسه پل اصفهان می باشد)

آشنائی با روستای گرجی نشین چقیورت

 

 

مسعود میرزا ظل السلطان فرزند ناصر الدین شاه در تاریخ مسعودی در وصف چقیورت چنین می نویسد: « ده بسیار خوبی است، گرجی نشین است، شکارهای عالمرا شخص تصور می کند در اینجاست. ده بیست کوه بسیار بزرگ دارد، پر آب و علف، کبک و کبک دری به عدد ریگ در آنجاست من در شیراز و هزار جریب و مازندران هم آنقدر کبک ندیده ام، خرس زیاد دارد....»

 

این روستا در فاصله تقریبی 13 کیلومتری از مرکز شهرستان و در سمت غرب فریدونشهر قرار دارد. هنگام ورود گرجیها به این روستا ترکها در آن سکونت داشتند وجود اسامی متعدد ترکی همچون اصلان داغ، سخ بولاق، قراداش، قراگل، اغلی دره، قوروچای، قوروشاوبولاغ و ... دلیل این مدعاست. نام این روستا نیز میراثی از ترکهای ساکن این روستا است که از چخیورت یعنی جایی که در ان نواحی متعدد زندگی وجود دارد به چقیورت مبدل شده است. جمعیت این روستا تا سی سال پیش صد درصد گرجی بوده اما به دلیل مهاجرت شدید مردم، اکنون نزدیک نیمی ازجمعیت روستا را غیر گرجیها تشکیل می دهند. مردم این روستا از گرجیان علاقه مند به هویت و فرهنگ و زبان گرجی هستند.

 

پیرامون وجه تسمیه وعلت نامگذاری چقیورت مطالب متعددی وجود دارد. اما به یقین باید گفت کلمه چقیورت یک کلمه ترکی است. ضلل السلطان فرزند ناصر الدین شاه در کتاب خود به نام تاریخ مسعودی به این امر اشاره کرده است و نوشته که این کلمه دراصل چخور یعنی گود بوده است. با توجه به این که چقیورت قبل از اسکان گرجیها مسکن ترکها بوده (دلیل این امر وجود مزارع و اماکن متعدد با اسامی ترکی مانند شاوبولاغ، قوروشاوبولاغ، سخ‌بولاغ، قالین دره، اُغلی دره، اصلان داغ، قورو چای، قراداش، قرچیقای، آق‌لی، قراغ و ... می‌باشد) در ترکی بودن کلمه شکی نیست اما استدلال مسعود میرزا مثل السلطان میرزا چندان صحیح نیست و به نظر می‌رسد صحیح ترین کلمه چخ یورت باشد که به مرور به چقیورت مبدل شده است. چخ یعنی زیاد و یورت چراگاه یا جایی که جهت چرا و سکونت چادر یا سکنی برپا شود با‌توجه به اینکه در این روستا در گذسته درگوشه و کنار چراگاههای متعددی وجود داشته که آثار بسیاری از آنها اکنون در گرده می شه، آق لی، قوروچای، کارکواو .... هنوز وجود دارد بنظر می‌رسد تسمیه اخیر صحیح تر باشد.

 

گرجی‌های چقیورت به احتمال زیاد بعد ازحملة کریم خان زند به گرجی‌ها در سیخه و کشتن گرجی‌ها و تارو مار کردن آنها از مارتقوپی (سوپلی) عازم چقیورت شدند و برای همیشه در این روستا ساکن شدند. گرچه نباید فراموش شود که این مهاجرت در سالهای بعد نیز ادامه داشته است و نسل گذشته هنوز پیوندهای خانوادگی با اقوام خود را به یاد دارند.

 

بنظر می‌رسد چقیورت قبل از سکونت گرجی‌ها در آن دردورههایی مسکن دو گروه لر و ترک بوده است. وجود سنگ قبرهایی منصوب به لرها در گوشه و کنار و اسامی متعدد موجود و همچنین اسامی فراوان ترکی دلیل این مدعاست. ولی اینکه کدام یک مقدم و کدام یک مؤ خر بوده‌اند بدرستی مشخص نیست گرچه مؤخر بودن ترکها شاید صحیح تر باشد.

 

امری که چقیورت را از بسیاری از روستاهای همجوار مجزا و برجسته می‌سازد این است که برای اولین بار در بین تمامی روستاهای منطقه در منابع و کتب قدیمی به این روستا اشاره شده است. مسعود میرزای ظل السلطان دربارة چقیورت می نویسد: چقیورت ده بسیار خوبی است گرجی نشین است شکارهای عالم را شخص تصور می‌کند در اینجاست. ده بیست کوه بسیار بزرگ دارد. پر آب و علف، کبک و کبک دری به عدد ریگ در آنجاست من در شیراز و هزار جریب و مازندران هم آنقدر کبک ندیده ام. خرس زیاد دارد.

 

چقیورت ملک شخصی ظل السلطان و از مهمترین شکارگاههای وی بوده است. چقیورت بدلیل داشتن کوههای زیاد و پر آب و علف بودن محل زندگی و حیات گونه‌های مختلف جانوری از جمله قوچ و میش و بز کوهی بوده است که این امر باعث جلب توجه خوانین و بزرگان و خاندان سلطنتی ازجمله قاجاریه بوده است. و همین امر سبب کاهش بسیار شدید و حتی انقراض نسل آنها در چقیورت گردیده است.

 لینک مطلب:http://www.isfahanportal.ir/framework.jsp?SID=1

نظرات 5 + ارسال نظر
tanha gorji شنبه 14 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 10:38 ق.ظ

امروز باز هم با تو از عشق گفتم در کمال امیدواری دیدن روی ماهت ، خوب می دانم که واژه عشق برای تو مقدس ترین واژه هاست .

ეძროზ ბაზ ჰაძ ბა თო აზ ეშყ გოფთაძ დარ ქაძალ ოძიდკარი დიდან როი ძაჰეთ ხობ ძიდანაძ ქე კაჟეჰ ეშყ ბარაი თო ძოყადასთარინ კაჟეჰასთ.




در زندگی بارون نباش که فکر کنند با منت ، خودتو به شیشه می کوبی ابر باش تا منتظرت باشن که بباری .

დარ ზენდეგი ბარონ ნაბშ ქე ფექრ ქონნდ ბა ძენათ ხოდედო ბე შიშეჰ ძიქობი აბრ ბაშ თა ძონთაზრეთ ბაშან ქე ბებარი .


نمی دانم که دانست او دلیل گریه هایم را ؟ نمی دانم که حس کرد او حضورش در سکوتم را ؟ و می دانم که می دانست زعاشق بودنش مستم وجود ساده اش بوده که من اینگونه دل بستم .


ნეძიდანაძ ქე დანესთ აკ დალილ გერიეჰაიაძ რა ნეძიდანაძ ქე ჰეს ქარდ აკ ჰოზორაშ დარ სოქოთაძ რა კ ძიდანაძ ქე ძი დანესთ ზ აშეყ ბოდანაშ ძასთაძ კოჯოდ სადეაშ ბოდეჰ ქე ძა ნ ინგონე დელ ბასთაძ .


از مرگ نترسید از این بترسید که وقتی زنده هستید چیزی درون شما بمیرد.

აზ ძარგ ნათარსიდ აზ ინ ბეთარსიდ ქე კაყთი ზენდეჰ ჰასთიდ ჩიზი დარონ შოძა ბეძირად .


وقتی خدا پنجره ی بهشت را باز کرد ازم پرسید چه آرزویی داری؟ گفتم : خدایا همیشه مواظب اونی که داره این نوشته را می خونه باش . چون برام خیلی عزیزه.

კაყთი ხოდა ფანჯარე ბეჰეშთ რა ბაზ ქარდაძ აზაძ ფორსიდ ჩე არეზოი დარი გოფთაძ ხოდაია ჰაძიშეჰ ძიკაზებე ონი ქე დარე ინ ნიკეშთე რა ძიხონე ბაშ ჩონ ბარაძ ხილი აზიზე .


برای تو می نویسم تا بدانی که من کیستم تا مرا از خود نرانی ، عشق را نرنجانی ، مهر باطلش نزنی به آسانی ، باور کنی تو این عشق جاودانی ، شاید اگر این را بدانی ، روزی کنارم بمانی .

ბარაი თო ძინეკისაძ თა ბედანე ქე ძინ ქესთაძ თა ძარა აზ ხოდ ნარანი ეშყ რა ნარანჯანი ძიჰრ ბათელეშ ნაზანი ბეასანი ბაკარ ქონი თო ინ ეშყ ჯაკდანე შაიად აგარ ინ რა ბედანი როზი ქენარაძ ბეძანი .

حسین میرزایی سیبکی چهارشنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 02:44 ب.ظ

با سلام
وتشکر از شما برای ساخت وبلاگی زیبا وژر محتوا .....وبه یاد نبردن زبان مادری.....

ساحل دوشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 11:04 ق.ظ

خیلی ممنون ام به خاطر ساخت این وبلاگ زیبا
من خودم چغیورتی هستم وساکن این روستای زیبا .
اگه می شه چغیورت را بیشتر معرفی کنید من اطلاعاتی که داشتم به کل با مطالب فرق می کرد

گرجی شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 06:08 ب.ظ http://gorjimahale2013.persianblog.ir

با سلام ..عرض ادب و احترام دارم خدمت شما..از گرجیهای مازندران شهرستان بهشهر .روستای گرجی محله هستم..اگر امکان پذیر هست تبادل اطلاعاتی از فرهنگ گرجی داشته باشیم.و بااجازه شما مطلبی را در وبلاگم از چغیورت کپی کردم..درود بر شما.وبلاگ منgorjimahale2013.persianblog.ir

بلوخین گرجی شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 06:22 ب.ظ http://gorjimahale2013.persianblog.ir

دوست عزیز سلام.جسارتا" از وبلاگ شما مطلبی را در وبلاگم قرار داد درباره چقیورت.آدرس وبلاگم gorjimahale2013.persianblog.ir..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد