گرجیان ایران در تاریخ

گرجیان ایران قومی سخت کوش و سازنده (از تبار الله وردیخان گرجی که سازنده سی وسه پل اصفهان می باشد)

گرجیان ایران در تاریخ

گرجیان ایران قومی سخت کوش و سازنده (از تبار الله وردیخان گرجی که سازنده سی وسه پل اصفهان می باشد)

فریدونشهر

فریدونشهر که مرکز شهرستانی به همین نام در استان اصفهان است در گذشته های دور جزو منطقه پرتیکان از ایالتهای مهم آریایی در ایران باستان بشمار می رفته است .

سنگ بنای اولیه این شهر در سال 1013 به دست گرجیهائی که توسط شاه عباس اول به این منطقه کوچانده شدند ریخته شد از آنجا که این ناحیه دارای چراگاههای وسیع برای دام ونیز چشمه سارهای فراوان بوده که اکنون نیز بسیاری از آنها مانند چشمه سنگی ، چشمه گلاز ، چشمه تاجعلی و…در شهر جریان دارند ساکنین اولیه ، این منطقه را محیطی مناسب برای زندگی یافتند ورحل اقامت افکندند .

نام اولیه آن سوپلی به معنای زادگاه بوده ، سپس به آخوره بالا به معنی انتها یا آخر وسرانجام در سال 1340 به فریدونشهر تغییر نام یافت واکنون در فاصله 180 کیلومتری غرب اصفهان با طول جغرافیایی 8/50 درجه وعرض جغرافیایی 32/55 درجه واقع ومرکز شهرستان فریدونشهر می باشد وبا قرار گرفتن در ارتفاع 2670 متر از سطح دریا بلندترین شهر کشور ودر واقع بام ایران بشمار می آید . 

این شهر یک منطقه کوهستانی با زمستانهای سرد وتابستانهای معتدل بوده واز بارندگیهای فراوان در طول شش ماه از سال برخوردار است فریدونشهر با کوههای زیبا ومرتفعی احاطه گردیده که مهمترین آنها کوه دید جری در شمال ، کوه بیس که در شمال شرقی وکوه تتره در جنوب بوده ووسعت شهر 10 کیلومتر مربع است .

فریدونشهر را به درستی شهر چهار فصل وطبیعت زیبا ودیدنی نام نهاده اند .کوههای سر به فلک کشیده ، دشتهای سر سبز و وسیع ، چشمه سارهای زیبا در جای جای این شهر واطراف آن همه وهمه چشم نواز هر بیننده وهوای پاک آن روح افزای هر جانداری است .

جمعیت فریدونشهر در حدود 14823 نفر می باشد که شغل اکثریت آنها کشاورزی ودامداری است زبان اصلی آنها گرجی است این زبان از 33 حرف الفبا تشکیل شده واز زبانهای قدیمی وپر سابقه است .بسیاری از محققین معتقدند احداث سی وسه پل ( پل ا...وردیخان ) اصفهان ملهم از تعداد حروف الفبای گرجی بوده است .

مردم فریدونشهر به سنن وآداب  و روسوم خود اهمیت فراوان می دهند واز نظر فرهنگی جزو شهرهائی با شاخص بالا به نسبت جمعیت ، بخصوص در قبولیهای کنکور سراسری می باشند مهمتر از آن میزان رفتارهای ضد اجتماعی ، ارتکاب جرم و پرونده های مطروحه در دادگاهها در بین شهرهای استان وحتی کشور در پایین ترین سطح خود بوده واز نظر امنیت وسلامت اجتماعی جزو امن ترین  و آرامترین شهرها بشمار می اید . 

از جمله نقاط دیدنی این شهر پارک معلم واقع در شمال غربی شهر است ومیزان فضای سبز در این شهر بطور سرانه 10 متر مربع می باشد . 

اب وهوای سالم ومحیط آرام وکوهستانی این شهر همراه با روی گشاده مردم موجب شده است همه ساله شمار زیادی از مسافرین بخصوص در فصل تابستان میهمان شهر طبیعت زیبا باشند .

لینک مطلب:http://ostan-es.ir/framework.jsp?SID=752

نظرات 7 + ارسال نظر
d.b.t سه‌شنبه 22 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 01:46 ب.ظ

سلام مرسی که این مطلبو گذاستی موفق باشی بای

حامد پنج‌شنبه 1 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 08:41 ق.ظ

سلام من حامداصلانی یکی از گرجی زبانان نجف آبادی هستم.تعدادی شعر در زمینه گرجی ها و فریدونشهرداشتم سوال من این است که چطور می توانم این اشعار را در سایت فریدونشهربگنجانم درضمن سوبسایت فریدونشهر چیست؟

سلام دوست عریز من متوجه نشدم منظور شما از سایت فریدنشهر کدام است من سایتی به این نام ندیده ام ولی اگر منظور شما از سایت خودم می باشد شما شماره تلفن خودتان را برایم بنویسید من از شما خواهم گرفت و اگر مناسب بود منتشر میکنم . در ضمن مطمئن باشید شماره تلفن شما را در نظرات منتشر نخواهم کرد .
موفق باشید

گرجی زبان دوشنبه 5 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 03:15 ب.ظ

با سلام به شما هم زبان خودم
وبلاگ بسیار پر محتوا و البته بی نظیری دارید.چنین وبلاگی با چنین محتویاتی که این گونه گرجیان را توصیف کرده باشد در اینترنت ندیده بودم .تبریک میگم به ذوق و استعدادی که در این زمینه دارید.
موفق باشید .

زهرا چهارشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 01:22 ب.ظ

سلام
خسته نباشید و بلاگتان واقعا عالی است برای من که خودم گرجی زبان هستم جالب بود اینکه فقط گرجیان فریدونشهر توانسته اند فرهنگ و زبان خود را حفظ کنند واقعا مرحبا

سهیلا دوشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 11:09 ق.ظ

واقعا عالی بود مرسی خیلی ممنون ام
واقعا زبان گرجی شیرین ترین و بهترین زبان هاست

یک گرجی ایرانی یکشنبه 24 دی‌ماه سال 1391 ساعت 04:10 ب.ظ

سلام ، با تشکر از وبلاگ بسیار خوب ومطالب خوبتر ، آرزومندم که در انتقال و انتشار فرهنگ گرجی اسلامی و گرجی ایرانی موفق وپایدار باشی . چه زیبا بود اگر مطالبی هم پیرامون شهدای گرجی در هشت سال دفاع مقدس می نوشتید . ضمناً آخوره به معنای جای پر نعمت ووفور نعمت است

رحیمی دوشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1396 ساعت 03:32 ب.ظ

سلام
در پاسخ به دوستی که گفته بود آخوره به معنای جای پرنعمت است باید عرض کنم که آخوره در زبان گرجی به معنای پایان و انتهای چیزی است. من فکر میکنم گرجیان این نام را برای فریدونشهر انتخاب کرده اند چون در آن زمان منطقه ای دوردست و در واقع پایان دنیا بوده است. گرجی بودن یعنی انسانیت لزومی ندارد آن را با هزاران صفت پیچیده کنیم. با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد