گرجیان ایران در تاریخ

گرجیان ایران قومی سخت کوش و سازنده (از تبار الله وردیخان گرجی که سازنده سی وسه پل اصفهان می باشد)

گرجیان ایران در تاریخ

گرجیان ایران قومی سخت کوش و سازنده (از تبار الله وردیخان گرجی که سازنده سی وسه پل اصفهان می باشد)

اهتمام فریدونشهر به زبان گرجی ستودنی است

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

اهتمام فریدونشهر به زبان گرجی ستودنی و منافاتی با ایرانی بودن ندارد

اصفهان - رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رییس کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اهتمام مردم فریدونشهر به زبان گرجی را ستودنی و منافاتی با ایرانی بودن آنان ندانست.

به گزارش روز شنبه ایرنا، در پیام 'غلامعلی حداد عادل' به سومین کنگره کشوری زبان و ادب گرجی که در شهرستان فریدونشهر برگزارش شد، آمده است: چندین قرن است شما و نیاکانتان در این سرزمین وطن کرده و به این آب، خاک، مردم، ملت، کیش و آئین آن دلبسته اید و ایرانی شده اید و در عین حال زبان مادری خود را که زبان گرجی است، حفظ کرده اید.

وی افزود: وجود مردمی که علاوه بر تسلط به زبان و ادبیات فارسی ،زبان گرجی نیز بدانند بر تنوع و سرمایه و غنای فرهنگی کشور می افزاید و راه ارتباط امروزی ما را با کشور گرجستان و ملت آن کشور در روابط خارجی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران هموارتر می سازد.

حداد عادل تصریح کرد: این گونه جزیره های زبانی از نظر دانشمندان زبان شناس، نمونه های جالب توجه و مغتنمی است که می توان با مقایسه زبان آنها با همان زبان در وضعیت فعلی سرزمین قبلی آنها، به تفاوتهای موجود میان این دو زبان پی برد و تحول هر یک از دو زبان را به شیوه علمی، مشخص و معلوم می سازد.

وی در این پیام خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر در زمینه زبان و ادبیات گرجی در ایران تحقیقات عالمانه ای صورت گرفته که به صورت کتاب منتشر شده فرهنگ گرجی –فارسی و ترجمه منظومه 'پلنگینه پوش' که شاهکار 'شوتا روستاولی' است، در اختیار ماست.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نقش دانشمند ایران شناس و دیپلمات برجسته استاد 'جمشید گیوناشویلی' را نیز نباید در گسترش مطالعات گرجی – ایرانی از یاد برد.

وی افزود: همه این آثار و تحقیقات در عین حال که به زبان گرجی تعلق دارد به زبان و ادبیات فارسی نیز متعلق است و جزو سرمایه های هر دو زبان محسوب می شود.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این پیام تاکید کرد: اینجانب فرصت برگزاری این همایش را مغتنم می شمارم و سلام و درود صمیمانه خود را به مردم مسلمان و با فرهنگ این شهرستان تقدیم می کنم و از خدمات آنان به ایران و اسلام قدردانی می کنم .

وی تصریح کرد: شخصیتهای بزرگی مانند الله وردی خان و امامقلی خان گرجی که از میان شما برخاسته اند و به ایران خدمت کرده اند مایه افتخار ما هستند .

 

لینک مطلب: http://www.irna.ir/NewsShow.aspx?NID=30556904